Padomi elektrovelosipēda pircējam

Ja prāto, kā ērti un samērā lēti tikt uz priekšu, iegaumē vārdu «pedelecs» (pedelec – pedal electric cycle – angļu val.). Tas noderēs velosipēdu veikalā, kad meklēsi sev vispiemērotāko braucamo. Bet, pirms saķer galvu, ieraugot elektrovelosipēda cenu – vismaz kāds tūkstotis eiro –, padomā, cik naudas un laika ietaupīsi, nedirnot sastrēgumos un nepīkstinot e-talonus, turklāt brauciens ar e-velo neprasa daudz spēka. Ja vēl ir, kur to droši novietot mājās, skolā vai darbā, vienīgais, kas liktu ilgāk padomāt, ir katastrofālais veloceliņu trūkums Latvijas apdzīvotajās vietās, jo tēriņi par elektrovelosipēda patērēto elektroenerģiju vispār nav pieminēšanas vērti.

  1. Pilsētas vieglais e-velosipēds

Vieglais pedelecs ir līdzīgs parastam divritenim, salīdzinoši viegls un lēts. Akumulators ir neliels, ar vienu uzlādi var nobraukt līdz 20 km. Piemērots tiem, kuriem svarīga zema cena, nav jāveic lieli attālumi, pārsvarā jābrauc pa asfatu un nav augstu prasību pret e-velosipēda parametriem.

  1. Pilsētas biznesa e-velosipēds

Biznesa pedelecs piemērots tiem, kuri ikdienā dodas no pilsētas uz piepilsētu, vēlams, samērā lielā ātrumā – ap 25 km/h vai pat ātrāk. Akumulators ļaus nobraukt aptuveni 30 km, taču, lai ar to brauktu, jānokārto mopēda vadīšanas tiesības un citas nepieciešamās formalitātes. Tas ir padārgs, gana stilīgs, izturīgs un uzticams, aprīkots ar modernām tehnoloģijām un ir ļoti ērts.

  1. Pilsētas saliekamais e-velosipēds

Šis velo ir ļoti kompakts – to var salikt un ievietot automašīnā, šaurā dzīvoklītī vai vilcienā. Noderēs tiem, kuri ikdienā brauc ar piepilsētas vilcienu vai atstāj automašīnu ārpilsētā un uz centru dodas ar velosipēdu. Šā e-velosipēda akumulators neļaus braukt tālu un ļoti ātri.

  1. Pilsētas komforta e-velosipēds

Gandrīz pilnībā aizstāj automašīnu – tam ir ērts sēdeklis un daudz papildu aprīkojuma: kārtīgas gaismas, dubļusargi, noņemams akumulators, atbalsta kājiņa, ērts un ietilpīgs bagāžnieks.

  1. Komforta klasiskais e-velosipēds

Radīts tiem, kuri vēlas braukt ar klasisku, augstas kvalitātes, pat mazliet vecmodīgu jeb vintage velosipēdu. Tas ir dārgs un ļoti izturīgs. Šā e-velosipēda akumulators ir ietilpīgs, tādēļ ar to varēs veikt tālu ceļu – arī braucienu uz netālajiem laukiem.

  1. Komforta un rehabilitācijas e-velosipēds (Reha pedelec)

Šis ir ērts pedelecs, kas domāts veselības uzlabošanai. Tam ir laba, vienmērīga piedziņa, tas ir vienkāršs lietošanā, ar zemu rāmi, un to var pielāgot arī cilvēkam ar īpašām vajadzībām – to, piemēram, var stūrēt ar muguru, nevis rokām, vai motoru darbināt ar rokās turamiem kloķiem, nevis pedāļiem.

  1. Ceļojuma e-velosipēds (Tour pedelec)

Piemērots lielu attālumu pārvarēšanai un drošiem ceļojumiem. Šim e-velosipēdam var ērti uzkraut visu, kas nepieciešams ilgstošam ceļojumam, tam ir labas gaismas ilgiem nakts braucieniem.

  1. Sporta e-velosipēds

Jaudīgā piedziņa ļauj veikt strauju uzrāvienu, sasniegt lielu ātrumu, braukt caur dubļiem un smiltīm.

  1. Atpūtas un veselības e-velosipēds

Šim velosipēdam ir jaudīga piedziņa un ass uzrāviens, taču tas ir samērā vienkāršs. Tas motivē nodarboties ar sportu, un, to bieži lietojot, pakāpeniski uzlabojas lietotāja ziskā kondīcija.

  1. Ģimenes transporta e-velosipēds

Ja līdz šim ģimenei vienkāršākais un pat lētākais pārvietošanās veids bija ar automašīnu, tagad ir nesalīdzināmi lētāks veids – ģimenes e-velosipēds. Uz tā ir pietiekami vietas gan vienam pieaugušajam, gan vairākiem bērniem un viņu mantām. Tieši tādēļ šis velosipēds ir īpaši uzticams, stabils un viegli vadāms, tam ir jaudīga piedziņa, vismaz 115 kg kravnesība un baterijas resurss – vismaz 30 km veikšanai. Ģimenes e-velosipēdam ir uzticams akumulatora stāvokļa rādītājs, satiksmes drošības aprīkojums, dubļusargi un aprīkojums braucēju pasargāšanai no vēja un lietus.

  1. Kravas transporta e-velosipēds (Cargo pedelec)

Lēta alternatīva nelielu kravu pārvadājumiem, turklāt tas ir multifunkcionāls – piemērots gan kravu, gan cilvēku pārvadāšanai. Tā kravnesība ir vismaz 135 kg, un to var stabili noparkot, lai tajā bez bažām varētu iekraut pat skapi. Kā jau kravas velosipēdam pienākas, tas ir ļoti jaudīgs, lai kravu varētu droši vest augšup pa stāvu kalnu, tas ir straujāks par rikšu un klasisko transporta velosipēdu.

Cenas

No 2400 līdz 4000 EUR

Šajā cenu kategorijā ietilpst vairāku veidu e-velosipēdi:

  • kravas un ģimenes e-velosipēdi;
  • ātrgaitas un sporta e-velosipēdi;
  • prestižu un atpazīstamu zīmolu e-velosipēdi.

E-velosipēdu ieteicams iegādāties pie specializētajiem izplatītājiem, kuri varēs nodrošināt kvalitatīvu apkopi un sagādāt rezerves daļas, un tad jūsu dārgais pirkums kalpos lieliski un ilgi. Šīs cenu kategorijas e-velosipēdus nav ieteicams pirkt pie lētāku velosipēdu tirgotājiem – visticamāk, jums tiks pārdots zemākas klases e-velosipēds ar lielu uzcenojumu.

No 1700 līdz 2400 EUR

Šajā cenu kategorijā ietilpst lielākā daļa labas kvalitātes e-velosipēdu, kurus ražo zināmi ražotāji. Lielākā daļa šo produktu ir ļoti kvalitatīvi. Arī šos e-velosipēdus ir ieteicams iegādāties pie o ciālajiem izplatītājiem, kuri pēc tam nodrošinās profesionālu apkopi. Iegādājoties šīs cenu kategorijas e-velosipēdu, ieteicams veikt vairākus testa izbraucienus un salīdzināt – izvēle šajā cenu kategorijā ir liela, tādēļ vērts piemeklēt sev tīkamāko piedziņas sistēmu.

No 1200 līdz 1700 EUR

Labā ziņa, ka šajā cenu kategorijā ietilpst vairāku pazīstamu Centrāleiropas ražotāju augstas kvalitātes e-velosipēdi, to skaitā Latvijas ražotāja «Blue Shock Bike» e-velosipēdi. Tomēr jābrīdina, ka šajā cenu kategorijā ir tikai daži labi modeļi, lielākā daļa atbilst lēto parasto velosipēdu kvalitātei, tādēļ vienlīdz lielas ir iespējas iegādāties velosipēdu, kura akumulators nekam nederēs jau pēc gada, bet tikpat labi var arī paveikties, un velosipēda akumulators lieliski darbosies ilgāk par pieciem gadiem.

No 500 līdz 1200 EUR

Šīs cenu kategorijas velosipēdus var pirkt Rietumeiropas lielveikalos, bet nekādā gadījumā interneta veikalos. Šie ir lēti e-velosipēdi, kuriem tiek dota garantija, taču kvalitātes un aprīkojuma ziņā tie nav salīdzināmi ar kvalitatīviem e-velosipēdiem cenu kategorijā no 1700 līdz 2400 EUR. Pirms šā pirkuma rūpīgi izvērtējiet piedāvātā e-velosipēda kvalitāti un, ja iespējams, atsauksmes par to.

No 80 līdz 500 EUR

Par šādu cenu var pirkt lietotu e-velosipēdu, taču noteikti ne jaunu – šādi velosipēdi, visdrīzāk, būs gandrīz nelietojami. Sevišķi apšaubāma ir to akumulatoru kvalitāte un pat drošība, turklāt būs gandrīz neiespējami atrast rezerves daļas.

Protams, tīmeklī var atrast arī e-velosipēdu, kas maksā pat 60 tūkstošus eiro, bet tad tomēr vērtīgāk būtu to ieguldīt zaļos projektos.

Kā izvēlēties savu e-velosipēdu?

Īsto velosipēdu var izvēlēties tikai pats tā nākamais īpašnieks. Pārskatot dažādu veidu e-velosipēdu sarakstu, atbildiet uz vairākiem jautājumiem, piemēram, vai jūs vēlaties sarežģītu vadības sistēmu vai labāk – vienkāršu? Cik tālu vēlaties ikdienā braukt? Vai jūs kaut ko vedīsiet līdzi? Vai jums bieži būs jābrauc pa sliktiem ceļiem ārpus pilsētas? Vai e-velosipēds bieži būs jānes augšup pa kāpnēm? Kārtīgi apsveriet visus par un pret un izvēlieties sev piemērotāko.

Plašāk: www.emobilitate.lv

Projekts «E-mobilitātes veicināšana Latvijā klimata pārmaiņu novēršanai» Nr. 2/EEZLV02/14/GS/026 saņēmis atbalstu no Islandes, Lihtenšteinas un Norvēģijas ar EEZ nanšu instrumenta palīdzību

Pilnu rakstu kopā ar attēliem skatiet pdf formātā VV 05/2015

Atbildēt