Lietuvā plāno ierobežot dīzeļdzinēja auto izmantošanu

Ilgu laiku Lietuva bija teju vai galvenā autoizgāztuve Eiropā, kur nonāca liela daļa lietoto auto. Tagad valsts vēlas pasludināt karu pret automobiļiem ar dīzeļa dzinēju un ieviest nodokli videi kaitīgām automašīnām. Nesen ievēlētais prezidents Gitans Nausēda (Gitanas Nausėda) ir iebildis pret šo ieceri, jo tas varētu palielināt sociālo nevienlīdzību. Viņam tīkamāki nodokļi, kuru likme atkarīga no auto jaudas un vērtības, bet CO2 izmešu nodokļa ieviešana varētu notikt pakāpeniski.

Lietuvas valdības otrais solis būs 1000 eiro kompensācija tiem iedzīvotājiem, kuri nomainīs veco dīzeļauto pret jaunu, ar mazākiem CO2 izmešiem – benzīna, gāzes vai hibrīda (benzīns/elektrība). Tātad nežēlastībā nonāks jauni, videi draudzīgi dīzeļauto. Pašlaik septiņi no 10 automobiļiem Lietuvā ir ar dīzeļdzinēju.

Saskaņā ar aptaujas datiem, tikai 24% iedzīvotāju par savu nākamo auto izvēlētos mašīnu ar dīzeļdzinēju. Par hibrīda automobiļa iegādi domā 23% autovadītāju, 5% dod priekšroku elektromobilim. Savukārt 36% par savu nākamo auto izvēlētos mašīnu ar benzīna dzinēju. Diemžēl salīdzinoši augstā cena ir viens no faktoriem, kas kavē iedzīvotājus iegādāties videi draudzīgāku auto. Tomēr, neskatoties uz to, pēdējos piecos gados hibrīdautomobiļu skaits Lietuvā ir pieaudzis deviņas reizes – no 1,7 tūkstošiem 2014. gadā līdz 15,7 tūkstošiem šogad.

Lai uzlabotu gaisa kvalitāti pilsētās, Lietuva plāno ierobežojumus. Viļņas pašvaldības pārstāvis Alvīds Karaļus (Alvydas Karalius) pastāstīja, ka tiek gatavots iespaidīgs pasākumu komplekss cīņai pret gaisa piesārņojumu, ko rada automobiļi. «Vecpilsētā tiks ievērojami samazināta transporta plūsmas intensitāte, un tas piesārņojuma līmeni samazinātu 3–4 reizes. Vecpilsētā drīkstēs iebraukt tikai vietējie iedzīvotāji un tur esošo iestāžu darbinieki,» stāsta Karaļus. Vēlāk tikšot izvietotas speciālas ierīces, kas spēs nolasīt ne tikai auto numuru, bet arī tā radīto piesārņojuma līmeni, un atkarībā no tā autovadītājiem būs jāmaksā diferencēta maksa.
Eiropas Savienības valstīs dīzeļauto pilsētās ierobežo aizvien apņēmīgāk. Parīzes pašvaldība jūlijā aizliedza ar dīzeļiem, kas ražoti pirms 2006. gada 1. janvāra, braukt pa pilsētu darbdienās no plkst. 8.00 līdz 20.00. Vieglo automobiļu īpašniekiem draud 68 eiro sods, kravas auto šoferiem – līdz pat 375 eiro. Tas skar 2,7 miljonus auto, kas reģistrēti Parīzē un tās piepilsētās jeb trešo daļu šā reģiona automobiļu.

Savukārt Amsterdamā no 2030. gada būs aizliegts izmantot mašīnas ar dīzeļa vai benzīna dzinēju. Tās nāksies aizvietot ar elektromobiļiem vai ūdeņraža transportu. Nīderlandē no 2020. gada būs aizliegti dīzeļdzinēji, kas ražoti pirms 2005. gada. Dānijā plāno aizliegt tirgot mašīnas ar benzīna vai dīzeļa dzinēju. Berlīnē dīzeļautomobiļi daļēji aizliegti jau no 2018. gada.
Atgādināšu, ka Latvijā ieviesta transportlīdzekļa nodeva, kas atkarīga no CO2 izmešu apjoma. Nodoklis tiek diferencēts atkarībā no dzinēja tilpuma – līdz 3500 cm3 un vairāk –, un kopējo nodokļa summu aprēķina pēc izmešu daudzuma. Bet arī mēs, līdzīgi kā Lietuva, neuzdrošināmies ierobežot dīzeļauto. Ierobežojumi citās Eiropas valstīs nozīmē, ka Baltijas valstīs lietoto auto laukumi būs pārpildīti ar veciem un lētiem dīzeļauto, tāpēc nedrīkstam izlikties, ka gaisa piesārņojuma problēmas mūs neskars.

Mihails Parahins

Avoti:
https://www.lrt.lt/naujienos/eismas/43/233140/lietuvos-kiemuose-tukstanciai-siukslemis-pavirtusiu-automobiliu

https://www.csdd.lv/transportlidzekla-ekspluatacijas-nodoklis/likme-vieglajiem-auto-nodokla-likmes-no-01-01-2019

https://ru.delfi.lt/news/live/vyyasnilos-kakie-avtomobili-v-litve-budut-schitatsya-zagryaznyayuschimi-okruzhayuschuyu-sredu.d?id=81576699

https://ru.delfi.lt/news/live/v-litve-nalogami-oblozhat-pochti-vse-avtomobili-minimalnyj-nalog-20-evro-v-god.d?id=81793081

https://www.kurier.lt/litva-obyavit-vojnu-gryaznym-avtomobilyam/

https://news.tts.lt/%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B3-%D0%BD%D0%B0-%D0%B7%D0%B0%D0%B3%D1%80%D1%8F%D0%B7%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%BE%D0%BA%D1%80%D1%83%D0%B6%D0%B0%D1%8E%D1%89%D0%B5%D0%B9-%D1%81%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%8B-%D0%BA%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%B5%D1%82%D1%81%D1%8F-%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%86%D0%B8%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%B5%D0%B9/

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *